اسمارت بج سلامت حیوانات با انسان ها
Search

تولید مثل و فحلی در سگ ها

sara jalali توسط sara jalali

تولید مثل و فحلی در سگ ها

تولید مثل در سگ ها

 

تست های فصل باروری، گرما، فحلی و بارداری

بلوغ یا بلوغ جنسی در سگ ماده معمولا در حدود شش ماهگی اتفاق می افتدنژادهای کوچکتر تمایل دارند زودتر به فحلی یا "گرما" بروند و برخی از ماده ها می توانند اولین چرخه "گرما" خود را در اوایل چهار ماهگی تجربه کننداز سوی دیگر، نژادهای بزرگ و غول پیکر می توانند تا دو سال قبل از اینکه برای اولین بار وارد گرما شوند.

سگ های ماده چند بار در فحلی قرار می گیرند؟

https://www.vetwest.com.au/sites/default/files/styles/large/public/images/article/great_dane_loafing_in_bed_0.jpg

به طور متوسط ​​این اتفاق تقریباً دو بار در سال یا هر شش ماه یکبار رخ می دهد، اگرچه از سگی به سگ دیگر متفاوت استهنگامی که این فعالیت برای اولین بار شروع می شود، ممکن است تغییرات زیادی در زمان بین چرخه ها وجود داشته باشداین طبیعی استبرخی از سگ های ماده هجده ماه تا دو سال طول می کشد تا یک چرخه منظم ایجاد کنند.

شواهدی وجود ندارد که چرخه ی فحلی نامنظم سگ را مستعد حاملگی کاذب یا پیموتر (عفونت رحم) کندنژادهای کوچک تمایل به چرخه منظم تری نسبت به نژادهای بزرگتر دارندسه و گهگاه چهار چرخه فحلی در سال در برخی از ماده ها طبیعی است.

نژادهای بسیار بزرگ ممکن است فقط هر 12-18 ماه یک بار چرخه "فحلی" داشته باشنددر اکثر نژادهای غول پیکر (گریت دانمارک، گرگ ایرلندی، سنت برنارد و غیره) یک چرخه فحلی هر دوازده ماه یکبار رایج است.

چرخه فحلی چقدر طول می کشد؟

چرخه های "فحلی" متفاوت است، اما برای بیشتر سگ ها به طور متوسط ​​دو تا سه هفته است"فحلی" را باید با اولین نشانه های ترشح فرج یا زمانی که ماده شروع به لیسیدن یا توجه به فرج خود می کند در نظر گرفتفرج شروع به متورم شدن خواهد کردزمانی که تمام ترشحات متوقف شود و فرج به اندازه طبیعی خود بازگردد، زمان فحلی پایان می یابد.

علائم سگ در "فحلی" چیست؟

قابل توجه ترین علامت خونریزی واژینال استاین ممکن است تا چند روز پس از اینکه ماده واقعاً به فحلی وارد شده است آشکار نشودتورم فرج باید به عنوان اولین علامت در نظر گرفته شود، علاوه بر این که ماده توجه بیشتری به انتهای عقب خود دارد (مانند لیسیدن ناحیه).

از ابتدای دوره فحلی، او برای سگ های نر جذاب خواهد بود، اما معمولاً تا حدود 7 تا 10 روز بعد، پذیرا نرها نیست یا اجازه جفت گیری را نمی دهدترشحات معمولاً در این زمان کمتر خونی می شوند.

برخی از ماده ها در طول فحلی خونریزی شدید واژن را تجربه می کننداگر نگران هستید، لطفا با دامپزشک خود مشورت کنید.

همچنین ممکن است متوجه شوید که او مقدار کمی ادرار دفع می کندادرار حاوی فرمون ها و هورمون هایی است که به هر مرد علاقه مند نشان می دهد که به زودی پذیرای ان ها خواهد شد.

چقدر بعد از یک چرخه فحلی می توان یک عوضی را سم زدایی کرد؟

هنگامی که یک حیوان در فصل است، خون رسانی به رحم و تخمدان ها افزایش می یابدسگ‌ها را می‌توان تا زمانی که در فصل هستند، سم زدایی کرد، اما معمولاً ما سعی می‌کنیم جراحی را 8 هفته پس از شروع آخرین سیکل فحلی انجام دهیم.

بهترین زمان برای جفت گیری سگتان چه زمانی است؟

این می تواند دشوار باشداکثر آنها تخمک گذاری می کنند و در حدود روز یازدهم فحلی پذیرا هستندسپس ترشحات خونی کمتری خواهند داشت و ماده به طور فعال به دنبال یک نر خواهد بودبا این حال، تخمک گذاری ممکن است زود یا دیر در چرخه "فحلی" رخ دهد.

سن جفت گیری برای سگ های نر:

سگ نر احتمالاً از 4 ماهگی به بعد برای جفت گیری بالغ است اما به طور کلی حدود 6 ماهگی در نظر گرفته می شود.

آیا آزمایشی برای تعیین زمان جفت گیری سگ وجود دارد؟

آرهدو آزمایش ساده وجود دارد که دامپزشک شما می تواند انجام دهد.

  1. تست اسمیر واژینال - یک بررسی میکروسکوپی ساده سلول های واژن تغییرات ظاهری و تعداد سلول ها را تشخیص می دهداین تست سال‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابل اعتماد استغیر تهاجمی است و برای سگ های ماده ناراحتی ایجاد نمی کنداکثر اسمیرهای واژینال به صورت متوالی و در طی چند روز انجام می‌شوند تا تغییرات سلول‌هایی که تخمک‌گذاری را پیش‌بینی می‌کنند و بهترین زمان برای تولید مثل را بررسی کنند.
  2. آزمایش پروژسترون سرم - این آزمایش سطح پروژسترون در خون را اندازه گیری می کنداین تست بسیار حساس است و به دلیل دقت بسیار محبوب شده استبرخی از حیوانات خانگی برای پیش بینی تخمک گذاری به چندین آزمایش نیاز دارند.

هر دو آزمایش را می توان در مطب دامپزشکی انجام دادآزمایش پروژسترون سرم نشانه بسیار خوبی از زمان موفقیت آمیز بودن جفت گیری است و برای ماده هایی که سابقه جفت گیری ناموفق دارند یا برای سگ های پرورشی که باید مسافت قابل توجهی را تا سگ نر طی کنند مفید است.

برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن جفت گیری چه کاری می توانید انجام دهید؟

با کمال تعجب، سگ های نر در طول جفت گیری نسبت به ماده ها به استرس حساس تر هستندجفت گیری های موفق زمانی بیشتر اتفاق می افتد که سگ نر در محیط خودش باشدبه همین دلیل معمولاً ماده ها را برای پرورش به خانه سگ نر می برند.

زمان جفت گیری بسیار بحرانی است و به شدت توصیه می شود که ماده خود را برای تعیین روزهای بهینه برای تولید مثل آزمایش کنیدبرای اکثر ماده ها، بهترین زمان برای تولید مثل بین روز دهم و چهاردهم فحلی استبا این حال، برخی از ماده ها در اوایل روز سوم یا چهارم یا در اواخر روز هجدهم تخمک گذاری می کنندآزمایش خون به تعیین بهترین دوره برای سگ شما کمک می کند.

طبیعی است که دو جفت گیری برای سگ خود ترتیب دهید، اغلب با فاصله بیست و چهار یا چهل و هشت ساعتهنگام انجام پرس و جوهای اولیه، این جزئیات را با صاحب نر بررسی کنیدهمچنین، اگر سگ ماده شما در نتیجه جفت گیری باردار نشد، در مورد این روش پرس و جو کنیدمعمولاً صاحبان سگ نر دفعه بعد خدمات رایگان ارائه می دهند.

به شما گفته شد که ماده شما به خوبی با یک سگ "بسته(قفل کرده) است" و فقط یک سرویس لازم استاین یعنی چی؟

آناتومی دستگاه تناسلی نر و ماده به گونه ای است که در حین مقاربت بخشی از آلت تناسلی سگ (پالبیس غده) بزرگ می شود و توسط ماهیچه های منقبض شده واژن محکم می شود و در نتیجه از بیرون کشیدن آلت تناسلی جلوگیری می کنداین همان "قفل کردن" است که از ویژگی های مطلوب یک جفت گیری موفق در نظر گرفته می شودتوجه به این نکته ضروری است که بارداری می تواند بدون "قفل کردن" رخ دهدهنگامی که سگ نر "بسته(قفل) می شود" اغلب از روی ماده پا می گذارد یا توسط نگهبانان به حالتی تبدیل می شود که حیوانات پشت به پشت باشند.

شما سگ خود را در طول جفت گیری نادرست به سگ ماده "بسته(قفل)" یافته ایدآیا کاری برای جدا کردن آنها وجود داشت؟

تلاش برای جدا کردن حیواناتی که به این شکل قفل شده اند، فایده ای نداردسطل های آب سرد، تپانچه های آب، تفنگ های کلاهکی و غیره کمک چندانی به سرعت بخشیدن به روند جداسازی نمی کنند و فقط سگ ها را ناراحت می کننددر واقع، جدایی اجباری می تواند منجر به آسیب جدی به ماده شود و باید از آن اجتناب شود.

 


ثبت نظر


simple search

برای دسترسی به این بخش باید ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید

صفحه اصلی


لیست نظرات


درحال دریافت اطلاعات...