انواع نژاد گاو گوشتی

انواع نژاد گاو گوشتی

انواع نژاد گاو به طور کلی به دو دسته گاوهای شیری و گاوهای گوشتی تقسیم می شوند. همانطور که می دانیم پرورش انواع گاو به هدف تولید شیر و گوشت و یا استفاده از پوست آنها به منظور تولید چرم انجام می شود. از فضولات گاو ها کود حیوانی تولید می شود. خوشبختانه گاو در طول سال توانایی تولید مثل دارد. طول عمر طبیعی گاو ها 20 الی 25 سال است و  گاو در 2 سالگی اولین فرزند خود را به دنیا می آورد.
در این مقاله به معرفی انواع نژاد گاو گوشتی می پردازیم.

انواع نژاد گاو گوشتی - اسمارت بج

انواع نژاد گاو گوشتی

در جهان بالغ بر 250 نژاد گاو گوشتی وجود دارد. بنابر این تنوع نژاد گاو گوشتی بالاست. در این میان برخی ازانواع نژآد گاو گوشتی به دلیل سازگاری با شرایط، خصوصیات فیزیکی، نرخ رشد، توانایی تولید مثل و شرایط نگهداری دارای محبوبیت هستند. در ادامه بر برخی از مهم ترین و محبوب ترین انواع نژاد گاو گوشتی می پردازیم.

گاو شارولز Charolais

گاو شارولز - اسمارت بج

نژاد گاو شارولز فرانسوی است. مبنای اصلی در فرانسه بر پرورش و اصلاح نژاد بر اندازه گاو و افزایش حجم عضله بوده است. فرانسوی ها علاوه بر بزرگی گاو، بر سرعت رشد نیز تمرکز نموده اند. پس از جنگ جهانی دوم گاو شارولز به سایر نقاط جهان نیز صادر شد.

گاو شارولز به رنگ های سفید و مشکی پرورش داده میشود. میتوان گفت گاو شارولز از دسته گاو های گوشتی متوسط تا بزرگ با بدنی پروگوشت و درشت است.

گاو شارولز دارای سرکوتاه و پهن با پاها و بدن عظلانی هستند. نژاد این نوع گاو به خوبی به افزایش رشد و بهره وری پاسخ داده است. گاو شارولز برای پروار کردن برای وزن های بالا بسیار مناسب است.  از مهم ترین ویژگی های این نوع گاو سازگاری بالا، مدیریت آسان رفتار و سهولت در زایمان، افزایش وزن بالا نسبت به سن و سال می باشد و برای پرورش دادن بسیار مناسب است.

گاو هرفورد Hereford

گاو هرفورد اسمارت بج

گاور هرفورد از گاو های کوچک قرمز بریتانیایی رومی و نژاد بزرگ ولزی ایجاد شده است. هدف از پرورش این نژاد گاو گوشتی ، افزایش راندمان تولید گوشت بوده و یکی از ویژگی های برجسته این نژاد است. این گاو ها جزو اولین گاو های انگلیسی هستند که یک نژاد واقعی شناخته شده اند.

امروزه هرفوردها به رنگ قرمز ماسل به زرد تا قرمز تیزه که البته زیر زانو ها ، زیر شکم وصورت آنها سفید است. وزن گاو های هرفورد برای نر حدودا تا 800 کیلوگرم و برای ماده بالغ بر حدودا 550 کیلوگرم است. گاو های هرفورد دارای شاخ های ضخیم و کوتاهی هستند که به سمت پایین متمایل هستند. به دلیل توانایی جستجوی غذا و طول عمر گاو های نر هرفورد شناخته شده اند. ماده ها بیش از 15 سال طول عمر دارند و گوساله تولید می کنند. گاو هرفورد نر تا سن 12 سالگی یا بیشتر سودآوری دارند.

نژاد گاو سمینتال Simmental

نژاد گاو سمینتال - اسمارت بج

با مرور تاریخ متوجه خواهیم شد که نژاد گاو سمینتال مربوط به قرون وسطی است. گاو سمینتال از طلاقی بین گاو های بزرگ آلمانی و نژآد کوچکتر بومی سوئیس به وجود آمده است. پس از پیدایش از سوئیس به قاره های دیگر صادر شد.

گاو سمینتال به رنگ طلایی یا لکه های قرمز ، روی سفید است. البته سر این گاو سفید است و گاها نوار سفید رنگی بر روی شانه اش دارد. گاو سمینتال حدودا 700 تا 900 کیلوگرم وزن دارند. البته نر این نژاد تا 1300 کیلوگرم هم وزن دارد. از ویژگی های گاو سمینتال می توان به : سهولت زایمان، طول عمر بالا،  فواصل کوتاه بین زایمان ها، بلوغ زودرس، چرای خوب، باروری بالا، نرخ رشد مناسب اشاره کرد.

گار گلبفی Gelbvieh

گاو گلبفی - اسمارت بج

منشا گاو گلبفی جنوب آلمان است و از ترکیب چندین گونه گاو محلی به وجود آمده است.

گاو گلبفی به رنگ طلایی مایل به قرمز، خرمایی یا سیاه می باشد. اندازه آن از متوسط تا بزرگ است، بدنی کشیده و ماهیچه هایی بالا دارد. رشد این گاو گوشتی  تاقبل از گرفتن از شیر بسیار سریع است. این گاو بسیار آرام و مطیع است و به همین ویژگی شهرت دارد. سریع ترین بلوغ در بین گاو ها را بعد از نژاد جرسی دارد.

گاو آنگوس قرمز Red Angus

گاو آنگوس قرمز - اسمارت بج

گاو آنگوس قرمز به وسیله وایکینگ ها از اروپا به اسکاتلند و انگلستان برده شدند. در این 2 شهر با گاو های سلتیک شاخدار و سیاه اسکاتلندی آمیخته شده اند . رنگ گاو آنگوس قرمز همانطور که از نامش پیداست قرمز است و اندازه متوسط گوشتی دارد. ماده آنگوس در جوانی به بلوغ می رسد و بسیار بارور است. تولید شیر در ماده این نژاد عالی است و به طور غریزی حس مادرانه عالی دارد. گاو های انگوس بسیار آرام هستند و پروش آنها لذتبخش است. این نژاد گاو گوشتی بسیار با کیفیت و عالی تولید می کنند.

گاو هایلند Highland

گاو هایلند - اسمارت بج

گاو هایلند از دیگر انواع نژاد گاو گوشتی است که سر بزرک با شاخ های بلند و نوک تیز دارد. موهای بند و پوست ضخیم محافظ آن ها در مقابل برف و باران است. در مناطق با شرایط آب و هوایی سرد و سخت بهترین گزینه برای پرورش است. گاو هایلند به رنگ های مشکی، قرمز، زرد، لکه ای و قهوه ای مایل به خاکستری است/ طول عمر این گاو بالاست و تا سنین بالای 18 سال همچنان تولید مثل می کنند. گوساله مقاوم دارد ، غریزه مادری بالا و سرعت رشد بالا تا قبل از اینکه از شیر گرفته شود از جمله ویژگی های این گاو است. گاو نز حدود 800 کیلوگرم و گاو ماده حدود 500 کیلو گرم می باشد.  گوشت این نژاد مرمری و با طعمی متفاوت از سایر گوشت هاست. گوشت این نژاد دارای چربی و کلسترول پایین تر وپروتئین و آهن بالاتر است. انتخاب این نژآد برای افرادی که تمایل دارند گوشت گاو با منابع طبیعی تولید کنند گزینه مناسبی خواهد بود.

از جمله سایر  انواع نژاد گاو گوشتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نژاد گاو لیموزین Limousin
  • گاو برانگوس Brangus
  • نژاد گاو شورت هورن Shorthorn
  • گاو درات ماستر Droughtmaster
  • نژاد گاو بلمونت قرمز Belmont Red
  • گاو چیانینا Chianina
  • گاو بیف مستر Beef Master
  • نژاد گاو دوون Devon
  • گاو پیمونتز Piedmontese
  • گاو واتوسی Watusi
  • نژاد گاو بارزونا Barzona

برای آشنایی بیشتر با انواع نژاد گاو های گوشتی، شرایط پرورش، تولید مثل و . . .  با اسمارت بج همراه باشید.

منابع :

hutbeef.tennessee.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

استارتاپ اسمارت بج با شعار « سلامت انسان در کنار سلامت حیوان» و با هدف بهبود کیفیت زندگی حیوانات خانگی و دام ها به صورت مستقیم و اهداف غیر مستقیم بالابردن سطح سلامت جامعه، بهره وری دامداری ها و ارزش آفرینی توسط آقایان دکتر محمدعلی کاوسی و مهندس مصطفی استواری تاسیس شد. این استارتاپ با استفاده از فناوری، خدمات مختلفی را برای حیوانات خانگی و دام ها ارائه می دهد. از جمله خدمات این استارتاپ می توان به پزشکی، بهداشتی، آموزشی و تغذیه اشاره کرد. هدف اصلی این استارتاپ، بهبود کیفیت زندگی حیوانات خانگی و دام ها و همچنین راحتی مالکان و سرپرستان آنها است.

شبکه های اجتماعی

نماد ها

نماد تست

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به اسمارت بج میباشد.

سلامت انسان در کنار سلامت حیوان