آشنایی با دامداری

آشنایی با دامداری

آشنایی با دامداری

آشنایی با دامداری - اسمارت بج
دامداری پرورش و مدیریت یا حیوانات اهلی در مزرعه به منظور به دست آوردن فرآورده ، گوشت، تخم مرغ، شیر، چرم و . . . است. می توان از آن به عنوان یک فعالیت اقتصادی شامل پرورش حیوانات از نوع اهلی برای به منظور رسیدن به گوشت، شیر، خز، عسل، پشم، خز و . .  . . یاد کرد.

یکی از قدیمی ترین فعالیت های بشر که توسط انسان های اولیه شروع شده  دامداری است . دامداری تامین شیر، پوست، استخوان، غذا همچنین سایر محصولات مرتبط با حیوانات بدون رفتن به جنگل و شکار کردن تضمین می کند.

پرورش انواع حیوانات دامی

انواعی از پروش حیوانات دامی عبارتند از :

پرورش گوسفند

پرورش گاو

پرورش بز

پرورش طیور

پرورش خرگوش

پرورش حلزون

پرورش ماهی

پرورش زنبور عسل

در این مقاله با تعریف دامپروری و انواع آن آشنا خواهید شد. در صورتی که علاقمند به پرورش حیوانات دامی هستید سایر مقالات اسمارت بج را برای آشنایی با اصول پرورش حیوانات دامی و طرح توجیه اقتصادی آن دنبال نمایید.

انواع دامپروری

آشنایی با انواع دامپروری - اسمارت بج
انواع دامپروری با فرایند های تولید دام که در هر یک انجام می شود از هم متمایز می شوند. این انواع عبارتند از:

دامپروری فشرده

در دامپروری فشرده، دام ها با خوراک، مراقبت های بهداشتی، درجه حرارت مناسب برای تولید سریع و مناسب دام نگهداری و پرورش داده می شوند. در این سیستم کار و سرمایه فشرده است و برای انواع مختلف تولید انتخاب نژاد می شود.

دامپروری نیمه فشرده

در دامپروری نیمه فشرده نگهداری و تغذیه دام در مزرعه انجام می شود ، اما اجازه حرکت دام در مناطق اطراف و چرا هم داده می شود.

 

دامپروری گسترده

دامداری گسترده چیست ؟ اسمارت بج
دامپروری گسترده در زمین های گسترده و وسیع مانند مراتع ، کوه ها، چمنزار انجام می شود تا حیوانات از منابع طبیعی بهره برداری کنند. این کار معمولا با حیواناتی که با نوع زمین سازگار هستند انجام می شود. با استفاده از این سیستم حفاظت از اکوسیستم نیز انجام می شود.

پرورش دام عشایری

در پرورش دام عشایری چرای حیوانات در وسعت زیادی از زمین به گونه ای انجام می شود که آنها رژیم غذایی طبیعی دارند. در این نوع دامداری بعضا حیوانات برای داشتن منابع غذایی محتلف به سرزمین های مختلف برده می شوند. این نوع دامداری به دامداری عشایری و یا دامداری نیمه عشایری شهرت دارد. این نوع دامداری برای افرادی که در مناطق خشک و یا نیمه خشک زندگی می گنند و کشت در آنجا دشوار است مانند برخی مناطق آفریقا و آسیا انجام می شود.

دامپروری غیر انسانی

دامپروری غیر انسانی نوعی از دامپروری است که در آن حیوانات نسبت به فصول سال به مناطقی که مزارع در آنها غذا دارد منتقل می شوند. این نوع دامداری سودمند است چرا که به لطف کود دام حاصلخیزی خاک افزایش می یابد. تنوع غذایی جیوانات از علف گرفته تا سبزیحات بالاست و در دانه پراکنی نقش موثری دارند. با وجود اینکه در حال حاضر مزرعه گاو غیر انسانی چندان عمل نمی کند اما هنوز در مناطق مختلف آفریقا انجام می شود.

دامداری ارگانیک

دامداری ارگانیک ، سیستم تولید دام به منظور به دست آوردن غذای با کیفیت ، بدون استفاده از مواد شیمیایی و مصنوعی مانند، کودهای شیمیایی، سموم دفع آفات و . . . . است.در این نوع دامداری حیوانات به فضای وسیعی برای تغذیه از محصولات طبیعی نیاز دارند.

برای مطالعه مقالات بیشتر  در زمینه پرورش حیوانات دامی و انتخاب بهترین نوع آنها با اسمارت بج همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

استارتاپ اسمارت بج با شعار « سلامت انسان در کنار سلامت حیوان» و با هدف بهبود کیفیت زندگی حیوانات خانگی و دام ها به صورت مستقیم و اهداف غیر مستقیم بالابردن سطح سلامت جامعه، بهره وری دامداری ها و ارزش آفرینی توسط آقایان دکتر محمدعلی کاوسی و مهندس مصطفی استواری تاسیس شد. این استارتاپ با استفاده از فناوری، خدمات مختلفی را برای حیوانات خانگی و دام ها ارائه می دهد. از جمله خدمات این استارتاپ می توان به پزشکی، بهداشتی، آموزشی و تغذیه اشاره کرد. هدف اصلی این استارتاپ، بهبود کیفیت زندگی حیوانات خانگی و دام ها و همچنین راحتی مالکان و سرپرستان آنها است.

شبکه های اجتماعی

نماد ها

نماد تست

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به اسمارت بج میباشد.

سلامت انسان در کنار سلامت حیوان